بنك المعرفة العربي للطفل ودوره في توفير المحتوى الإلكتروني في عصر الثورة الصناعية الرابعة وفق تصنيف بلوم الرقمي ونموذج سامر (SAMR): رؤية مستقبلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المكتبات والمعلومات، كلية الآداب ، جامعة المنيا

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى طرح فكرة بنك المعرفة العربي، كحلٍّ أساسيٍّ لتوفير المحتوى الإلكتروني للطفل العربي في عصر الثورة الصناعية الرابعة؛ ليواكب التطور الحالي، والتعرف على آراء المعلمين في بنك المعرفة العربي، ومتطلباته، وكيفية تقويمه.
وقد تناولت هذه الدراسة فكرة بنك المعرفة العربي للطفل؛ لتمكين الطفل في الوطن العربي في عصر الثورة الصناعية الرابعة. ومن أجل تحقيق أهداف هذه الدراسة، قام الباحث باستخدام المنهج الوصفي التحليلي لمناسبته لموضوع الدراسة؛ حيث اختار عينة تكونت من (141) معلمًا من معلمي الصفوف الثلاثة الأولى بالمرحلة الابتدائية، في عدد (5) بلدان عربية؛ هي: (مصر – المملكة العربية السعودية – الإمارات – سلطنة عمان – الكويت)، ولتحقيق أهداف الدراسة، وللتعرف على آراء المعلمين حول بنك المعرفة العربي للطفل؛ قام الباحث بإعداد استبيان لهذا الغرض، كما قام الباحث بوضع تصور مقترح لهرم بلوم الرقمي لتطبيقات الثورة الصناعية الرابعة.
وقد جاءت عبارة "محاربة محاولة تغريب الطفل العربي" لتكون من أبرز نتائج الدراسة، وقد جاءت في المرتبة الأولي من حيث موافقة المعلمين بدرجة كبيرة، كما جاءت عبارة: "يشتمل على مصادر معرفية وتعليمية وترفيهية وثقافية من كافة البلدان العربية" الموافقة بدرجة كبيرة، وجاءت عبارة: "تقديم ورش العمل التعريفية والمتخصصة، من خلال فريق بنك المعرفة مع جميع الشركاء المحليين والدوليين من دور النشر والإنتاج وبيوت الخبرة" في المرتبة الأولي بدرجة موافقة كبيرة، ومن أهم توصيات الدراسة التحديث والتطوير المستمر لمحتوى البيانات والمعلومات لبنك المعرفة العربي، وإجراء الاتفاقيات والتعاقدات مع دور النشر العالمية والعربية المتخصصة في المجال، ووضع مجموعة من المقترحات التي تساعد على تنفيذ بنك المعرفة العربي، وتفعيله بين الطلاب العرب.
Abstract:
This study aims to present the idea of the Arab Knowledge Bank as a basic solution for providing electronic content to Arab children in the era of the Fourth Industrial Revolution to be informed about current events, to discover the requirements of the Arab Knowledge Bank, and to understand how to evaluate it. Due to its applicability to the study's issue, the researcher employed descriptive analytical methodology to this study's goals. In five Arab countries, he selected a sample of (141) instructors from the first three classes of the primary stage. To accomplish the study's goals and learn about teachers' perceptions of the Arab Knowledge Bank for children, the researcher created a questionnaire. He also developed a suggested Bloom's digital pyramid for the uses of the fourth industrial revolution. These countries are Egypt, the Kingdom of Saudi Arabia, the United Arab Emirates, the Sultanate of Oman, and Kuwait.
One of the study's most notable findings was the phrase "combating the attempt to alienate the Arab child," which also came in first place in terms of instructors' acceptance to a considerable extent. There was widespread acceptance of the statement: "It comprises knowledge, educational, recreational, and cultural sources from all Arab countries." The first option, which received the highest level of acceptance, was "Providing introductory and specialized workshops, through the Knowledge Bank team with all local and international partners from publishing and production companies and houses of expertise." The study makes several important recommendations, one of which is that the Arab Knowledge Bank's data and information content be continuously updated and developed. Other recommendations include signing contracts with international and Arab publishing houses with expertise in the area and putting in place a set of policies that will aid in the implementation of the Arab Knowledge Bank and promote it among Arab students.

الكلمات الرئيسية