أثر استخدام تقنية الواقع الافتراضي في رفع مستوى التحصيل الدراسي: دراسة تجريبية على مقرر المخطوط العربي بقسم المكتبات والمعلومات بكلية الآداب بجامعة بنها The Impact of Using Virtual Reality Technology on Academic Achievement: An Experimental Study on the Arabic Manuscript Course in the Library and Information Department at the Faculty of Arts, Benha University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المكتبات والمعلومات، كلية الآداب - جامعة بنها

المستخلص

تناولت الباحثة في هذه الدراسة أثر استخدام تقنيات الواقع الافتراضي في رفع مستوى التحصيل الدراسي لمقرر المخطوط العربي لطلاب الفرقة الثالثة بقسم المكتبات والمعلومات بكلية الآداب بجامعة بنها، ودورها في تنمية الاتجاه لدى الطلاب لاستخدام هذه التقنية في تعلم هذا المقرر بالاعتماد على المنهج التجريبي، وقد طبقت التجربة على عينة من الطلاب قوامها 72 طالبا مقسمة إلى مجموعتين؛ إحداهما تجريبية وتكونت من 36 طالبا ودرست باستخدام تقنيات الواقع الافتراضي، والأخرى ضابطة وتكونت من 36 طالبا ودرست باستخدام الطريقة التقليدية في التدريس، وتوصلت الباحثة إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة للاختبار التحصيلى ككل وفي كل مستوى من مستوياته لصالح طلاب المجموعة التجريبية، كما توصلت الباحثة أيضا إلى وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة لمقياس الاتجاه ككل، وفي كل بعد من أبعاده الفرعية لصالح طلاب المجموعة التجريبية، وأوصت الدراسة بحث أعضاء هيئة التدريس بأقسام المكتبات والمعلومات على استخدام تقنيات الواقع الافتراضي كإحدى الوسائل المساعدة في تدريس المقررات العلمية لما لها من تأثير إيجابي على فاعلية العملية التعليمية، وعقد ندوات ودورات تدريبية لأعضاء هيئة التدريس لتعليمهم كيفية استخدام تقنية الواقع الافتراضي في إعداد مقرراتهم الدراسية.
In this study, the researcher examined the impact of using virtual reality technology on raising the level of academic achievement of 3rd grade students, Department of Libraries and Information, Faculty of Arts, Benha University, of the Arabic manuscript course. As well as studying its role in developing the tendency among students to use this technology in learning this course through the experimental method. This experiment was applied on a sample of 72 students divided into two groups; one of them is experimental, consisting of 36 students Studied using virtual reality technology. The other group is a controlling one, consisting of 36 students, studied using the traditional method of teaching. The researcher found a significant statistic difference at the level of (α ≤ 0.01) between the mean scores of the students of the experimental and controlling groups for the achievement test as a whole, and at each level was in favor of the students of the experimental group. The researcher also found a significant statistic difference at the level (α ≤ 0.01) between the mean scores of the students of the experimental and control groups for the trend scale, and in each of its sub-dimensions in favor of the students of the experimental group. The study recommended that the faculty staff members of the library and information departments should use virtual reality technology as one of the supporting tools in teaching academic courses due to its’ positive impact on the effectiveness of the educational process, in addition to conducting seminars and training courses for staff members to teach them how to use virtual reality technology in establishing their academic courses.

الكلمات الرئيسية

{"sdg_fld":["4"]}