قياس مستوى وعي العاملين في بعض المكتبات الأكاديمية في مصر بالتقنيات الناشئة: دراسة ميدانية Measuring the degree of awareness of emerging technologies among employees in selected academic libraries in Egypt: a field study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المكتبات والمعلومات، كلية الآداب - جامعة المنيا

المستخلص

هناك ادعاءات بأن المكتبات التقليدية سوف تُلْغَى إذا لم تتنوع أنشطتُها وطرق تقديم الخدمات بسبب التقنيات الناشئة، كما يعد تحديث خدمات المعلومات أمرًا بالغ الأهمية لضمان استمرار وبقاء المكتبات الأكاديمية في العصر الرقمي؛ حيث دفعت التكنولوجيا المكتبات الأكاديمية إلى تقديم خدمات المعلومات الموسعة، وتبين أن التقنيات الناشئة تملأ هذه الفجوة، وتركز هذه الدراسة على قياس مستوى الوعي والتبني ومدى الاستعداد لإدراج التقنيات الناشئة ضمن أنشطة المكتبات الأكاديمية في مصر، وكان التبني أمرًا أكثر صعوبة مع وجود (18) تقنية ناشئة والتعرف على التحديات والعقبات في تبني هذه التقنيات الناشئة، وبالرغم أن التقنيات الناشئة قد حظيت بقبولٍ كبير إلا أن تنفيذها بالكامل من قِبل الهيئات التنظيمية والتمويلية، بما في ذلك المؤسسات الأم مقيدٌ بنقص التمويل والميزانيات. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج المسحي الميداني حيث اُختيرت 8 مكتبات جامعية خاصة وحكومية، وكان الاستبيان الأداة الرئيسية لجمع البيانات، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج، من أهمها: أنه بلغ المتوسط العام (للتقنيات الناشئة ككل) = (2.99) و بانحراف معياري قدره (1.91)% ونسبة تحقق للوعي =589%، مما يدل على تحقق الوعي لدى العاملين بالمكتبات للتقنيات الناشئة بدرجة متوسطة، وتوصي الدراسة بضرورة الاهتمام بتوظيف أمناء مكتبات التقنيات الناشئة والكوادر البشرية ذوي الخبرة والكفاءة العالية في المكتبات الأكاديمية.
There are speculations that conventional (traditional) libraries will go extinct if they don't diversity their activities and ways of providing services due to emerging technologies. Modernizing information services is also crucial to ensuring the continuity and survival of academic libraries in the digital age, where technology has pushed academic libraries to provide extended information service and emerging technologies comes to fill this perceived gap. This study aims to measure the level of awareness, and readiness to adapt the emerging technologies into academic libraries’ activities in Egypt. It was difficult to choose among (18) emerging technologies with their challenges and obstacles. The emerging technologies have gained great acceptance, however their full implementation by regulatory and funding bodies, including parent institutions, is limited by a lack of funding and budgets. The study utilized the field survey approach as (8) special and governmental university libraries were selected for the tools to collect the data. The study has concluded several results. One of the most important that the general average of emerging technology as a whole = (2.99) and with a standard deviation of (1.91%) and with a rate of awareness %(589) which indicated a moderate degree of emerging technology awareness among library staff. The study recommends that is necessity of paying attention to employing emerging technology libraries and human resources with expertise and high efficiency in the application of emerging technologies in academic Libraries.

الكلمات الرئيسية

{"sdg_fld":["4"]}