دور الصفحات الرسمية لأقسام المكتبات والمعلومات بالجامعات المصرية على شبكة التواصل الاجتماعي Facebook في التسويق للتخصص: دراسة تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المكتبات والمعلومات، كلية الآداب ، جامعة الفيوم

المستخلص

يُعد تطبيقFacebook  من أبرز تطبيقات شبكات التواصل الاجتماعي انتشارًا واستخدامًا من مختلف الفئات، ولهذا حرصت معظم الجامعات المصرية على إنشاء صفحات رسمية لها علىFacebook  كخطوة نحو التواصل الرقمي المؤسسي. وتكمن مشكلة الدراسة في عدم استفادة السادة أعضاء هيئة التدريس ببعض أقسام المكتبات والمعلومات بالجامعات المصرية من شبكات التواصل الاجتماعيFacebook  بشكل مؤسسي منظم يتمثل في إنشاء صفحة رسمية باسم القسم على  Facebookلتكون لسان حال القسم ووسيلة لتسويقه على شبكة الويب العالمية؛ في حين أن استفادة معظمهم منها بشكل شخصي يكاد يكون ممتازًا.
تهدف الدراسة إلى رصد أقسام المكتبات والمعلومات بالجامعات المصرية التي تمتلك صفحات فيسبوك فعالة، وتوضيح أهمية امتلاك الأقسام لصفحات Facebook رسمية في التسويق للقسم والتخصص، وتحديد سماتها وفئات متابعيها، بالإضافة إلى دراسة طبيعة المحتوى الموضوعي لمنشوراتها، وعلاقتها بالأهداف المُعلنة على الصفحة، وأخيرًا رصد التحديات التي تواجه الأقسام الأكاديمية في تفعيل صفحات Facebook وكيفية التغلب عليها. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج المسحي بشقه الوصفي التحليلي، كما اعتمدت على قائمة المراجعة كأداة أساسية لجمع بيانات الدراسة في الفترة من 1/10/2018 وحتى 1/10/2019، وتكون مجتمع الدراسة من 22 قسمًا للمكتبات والمعلومات بالجامعات المصرية منها 19 قسمًا بالجامعات الحكومية و3 أقسام بجامعة الأزهر. كما توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أبرزها حاجة غالبية الأقسام إلى بذل مزيد من الجهد والدعم والاهتمام لتكون صفحات أقسامهم قادرة على التسويق الإلكتروني للقسم والتخصص، وأن أفضل الصفحات التي قامت بذلك كانت على التوالي أقسام المنوفية– طنطا– الفيوم، وأن أشكال مصادر المعلومات المتاحة على معظم صفحات الأقسام تنوعت ما بين النص والصورة وروابط الإحالة والملف الصوتي ومقاطع الفيديو.
Abstract :
Facebook application is the most prominent social networking application widespread and used by various groups. This explains why most Egyptian universities are keen on creating official pages for them on Facebook as a step towards institutional digital communication. The problem of the study lies in the fact that faculty members in some departments of libraries and information in the Egyptian universities do not benefit from the social networking available through Facebook. While most of them benefit personally from such networking facility, they do not use it  in an organized institutional way through the creation of an official page in the name of the department on Facebook to be its mouthpiece and a means of marketing it on internet. 
The study aims to monitor the departments of libraries and information in Egyptian universities that have effective Facebook pages, and to clarify the importance of having official Facebook pages in marketing for the department and specialization, showing how such pages can  specify the characteristics and categories of their followers, examine the nature of the substantive content of its publications, its relationship to the goals announced on the page, and finally monitoring the challenges facing academic departments In activating Facebook pages and how to overcome them. The study relied on the survey method in the descriptive analytical methodology. It also relied on the checklist as a basic tool for collecting study data in the period from 1/10/2018 to 1/10/2019. The study sample consisted of 22 departments of libraries and information in Egyptian universities, including 19 departments in public universities and three departments at Al-Azhar University. The study found several results, prominent among which is the need of most departments to exert more effort, dedicate support and attention to make their department pages capable of electronic marketing for the department and specialization. The study also shows the best pages that did this were, ,  at Menoufia ,Tanta, and Fayoum universities respectively, and that the forms of information sources available on most pages varied between text and image, URL links, in addition to audio and video clips.

الكلمات الرئيسية