Social Work Students Onboard social media: Academic vs. Nonacademic Usage: Implications for the Academic Libraries in Kuwait طلاب العمل الاجتماعي ووسائل التواصل الاجتماعي: الاستخدام الأكاديمي مقابل الاستخدام غير الأكاديمي الآثار المترتبة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Kuwait University

2 كلية العلوم الاجتماعية -جامعة الكويت

المستخلص

Investigating people’s interactions with social media tools remains a major area of study. Various fields, such as sociology and information studies, will continue to focus on how diverse groups of people incorporate social media into their daily lives. This research focused on how social work students use social media tools and applications and how that use impacts the academic library services in Kuwait. Most previous research in this area has focused on either academic or nonacademic usage; this study investigated both aspects. To meet the purpose of this descriptive exploratory study, the researchers used a cross-sectional method and an online questionnaire as a study tool for the sample which consisted of 311 undergraduate social work students at Kuwait University. The results showed that social work students mostly used social networking applications (e.g., WhatsApp) for both nonacademic and academic purposes. The results indicated that six of eight motivations had prominent levels of approval. “Self-improve knowledge in my subject of study” was the most motivating item for using social media for academic purposes, while the least motivating item was “Build social media groups with mutual academic interests”. Factors related to gender and academic year level proved significant when examining how students used social media. Results of this study will have implications for the academic library to make the best use of social media in both improving its services and in reaching out for students.

تعد دراسة تفاعل الأفراد مع وسائل التواصل الاجتماعي مجالًا رئيسيًا وحيوياً للدراسة حيث ستستمر مجالات مختلفة، مثل علم الاجتماع ودراسات المعلومات، في التركيز على كيفية اندماج مجموعات متنوعة من الأفراد مع وسائل التواصل الاجتماعي في حياتهم اليومية. ومن هنا ركز هذا البحث على كيفية استخدام طلاب العمل الاجتماعي لأدوات وتطبيقات الوسائط الاجتماعية وكيف يؤثر ذلك على خدمات المكتبة الأكاديمية في دولة الكويت. وبينما تناولت معظم الأبحاث السابقة في هذا المجال الاستخدام الأكاديمي أو غير الأكاديمي؛ إلا أن هذه الدراسة قد بحثت كلا الجانبين. ولتحقيق غرض هذه الدراسة الوصفية الاستكشافية، استخدم الباحثون المنهج المقطعي والاستبيان الإلكتروني كأداة دراسة للعينة المكونة من 311 طالبًا جامعيًا في العمل الاجتماعي بجامعة الكويت. وقد أظهرت النتائج أن طلاب العمل الاجتماعي يستخدمون في الغالب تطبيقات الشبكات الاجتماعية مثل WhatsApp للأغراض غير الأكاديمية والأكاديمية. كما أشارت النتائج إلى أن ستة من أصل ثمانية دوافع حظيت بمستويات موافقة مرتفعة من أفراد عينة الدراسة. كان "تطوير المعرفة الذاتية في موضوع دراستي" هو البند الأكثر تحفيزًا لاستخدام وسائل التواصل الاجتماعي للأغراض الأكاديمية، بينما كان البند الأقل تحفيزًا هو "بناء مجموعات وسائل التواصل الاجتماعي ذات الاهتمامات الأكاديمية المشتركة". كما أثبتت العوامل المتعلقة بالجنس ومستوى العام الدراسي أهميتها عند فحص كيفية استخدام الطلاب لوسائل التواصل الاجتماعي. وتساهم هذه الدراسة في تحقيق الاستخدام الأمثل لوسائل التواصل الاجتماعي بالمكتبة الأكاديمية بجامعة الكويت وتحسين خدماتها المقدمة للطلبة

الكلمات الرئيسية

{"sdg_fld":["4"]}