قنوات المكتبات العامة المصرية على اليوتيوب YouTube : دراسة تحليلية مقارنة Egyptian Public Libraries Channels on YouTube: A Comparative Analytical Study By: Yasmine Ayman Anwar

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الاداب جامعة عين شمس

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع المكتبات العامة المصرية على اليوتيوب YouTube، هذا إلى جانب قياس مدى إقبال استخدام المستفيدين لهذه القنوات عليه، وتحليل ومقارنة محتوى قنوات المكتبات العامة المصرية على اليوتيوب، وذلك لوضع التصورات والمقترحات التي تساعد المكتبات موضوع الدراسة على الاستثمار الأمثل للموقع لتحقيق أهدافها وخدمة المستفيدين منها. وقد استخدمت الدراسة المنهجين الوصفي التحليلي، والمقارن لمحتوى قنوات المكتبات العامة المصرية على اليوتيوب (عينة الدراسة)، وقد توصلت نتائج الدراسة إلى أن مكتبتين فقط وهما، قناة مكتبة الإسكندرية، وقناة مكتبة مصر الجديدة العامة، اللتان تنقلان فعاليات المكتبة بشكل دوري وذلك بنسبة 25%. أما أغلبية قنوات المكتبات العامة (عينة الدراسة) بإجمالي ست قنوات بنسبة 75% فلم تقم بمتابعة فعاليات المكتبة بشكل دوري، وإن 75% من قنوات المكتبات العامة (عينة الدراسة) ليست مستمرة في نشر الفيديوهات على قناتها وذلك بواقع ست قنوات مكتبات عامة. وانتهت الدراسة إلى عددٍ من التوصيات، منها: ضرورة قيام جميع المكتبات بإنشاء قنوات لها على اليوتيوب بجانب صفحاتها الأخرى على مواقع التواصل الاجتماعي، حتى تقوم المكتبات بنشر فيديوهات مرئية تنقل فعاليات المكتبة باعتبارها نوعًا من التسويق لخدماتها، وضرورة إظهار أيقونة اليوتيوب على الصفحة الرسمية للمكتبة والربط بينها صفحاتها الاخرى على وسائل التواصل الاجتماعي.
This study aimed to explore the current state of Egyptian public libraries on YouTube, assess how effectively users are utilizing these channels, and analyze and compare the content available on these channels. The goal is to develop insights and recommendations that will enable Egyptian public libraries, which are the focus of this study, to optimize their use of YouTube to better achieve their objectives and serve their users. The study employed descriptive, analytical, and comparative methods to examine the content of YouTube channels associated with Egyptian public libraries (the study sample). The findings revealed that most of these channels, accounting for 75% of the sample (six channels in total), do not regularly update their content to reflect ongoing library activities. Additionally, 75% of the sampled public library channels have ceased publishing new videos, with only two libraries—the Library of Alexandria and the Heliopolis Public Library—continuing to upload videos showcasing library activities on their YouTube channels. These two libraries represent just 25% of the study sample. Based on these findings, the study concludes with several recommendations, including the importance of all libraries establishing their own YouTube channels in addition to their existing social media pages. Libraries should use these channels to publish videos that highlight their activities as a form of marketing for their services. Additionally, it is recommended that libraries prominently display the YouTube icon on their official websites and link it to their other social media pages.

الكلمات الرئيسية